Talent in Zicht (TiZ)


Met TiZ-opdrachten ontdekken leerlingen welke talenten ze hebben, waar hun affiniteit ligt voor een bepaalde beroepsrichting en wat het werk in de praktijk inhoudt. Doe-opdrachten brengen leerlingen in aanraking met de beroepen die achter een opleiding schuil gaan. TiZ-opdrachten zijn voor alle opleidingen te ontwikkelen.

Door al op jonge leeftijd te ervaren wat een beroep in de praktijk inhoudt, wat de context van dat beroep is en welke talenten daarbij nodig zijn voor een succesvolle uitoefening, worden leerlingen geholpen bij het maken van weloverwogen keuzes voor hun loopbaan. TiZ opdrachten maakt onderdeel uit van het lesprogramma van het vmbo in leerjaar 1 en 2. En tegenwoordig ook steeds vaker van het algemeen vormend onderwijs. Het TiZ programma richt zich op talentontwikkeling en ervaringsleren.

 

Voorbeeld: werken in een magazijn

orderpicking1Leerlingen leren in deze opdracht van alles over de logistiek in een groot magazijn. Zij plaatsen op school eerst zelf een bestelling, bijvoorbeeld voor de afdeling horeca. Vervolgens gaan ze naar het bedrijf en picken ze de goederen van hun eigen order met een handheldcomputer uit het magazijn. Ze zetten de goederen klaar in de route voor de vrachtwagen, fietsen terug naar school en helpen de chauffeur van de vrachtwagen om de bestelling in het magazijn op school te leggen. Zo leren de leerlingen ervaringsgewijs hoe het werken in een magazijn plaatsvindt.
Een TiZ-opdracht:
• geeft leerlingen een goede kijk op de werkinhoud
• laat leerlingen ervaren waar ze goed in zijn en wat hun talenten zijn
• draagt eraan bij dat leerlingen bewuster voor een (vervolg)opleiding kiest.

 

Projectleiding

Work2Learn is projectleider van de implementatie van het programma Talent in Zicht bij de scholen het CVMBO Harderwijk, Ichthus College Kampen en Dronten, Talenstad Zwolle, Almere College Kampen en Dronten en het Agnieten College.